«So here we are»

Κατόπιν της εκδήλωσης ενδιαφέροντός σας, θα μιλήσουμε για την αντιμετώπιση επιθέσεων με μαχαίρια και σας παραθέτουμε τα παρακάτω : 

  • «Ιστορία από το τέλος». Αν αρχίσουμε πρώτα να μιλάμε για αντιμετώπιση επιθέσεων με αιχμηρά αντικείμενα πιάνουμε την «ιστορία» από το τέλος. Και το λέμε αυτό διότι για να καταστεί κάποιος ικανός για άμυνα σε μια τέτοιου τύπου επίθεση σίγουρα πρέπει να έχει περάσει πολύς καιρός κάνοντας εκπαίδευση σε όλα τα στάδια που προηγούνται για την αντιμετώπιση αυτής της εξαιρετικής κατάστασης. Πρέπει να μάθουμε να βηματίζουμε, πρέπει να μάθουμε την στάση άμυνας μας, πρέπει να μάθουμε να πέφτουμε χωρίς να χτυπάμε, πρέπει να μάθουμε τις αποκρούσεις, πρέπει να μάθουμε συνδυασμούς χτυπημάτων.Αυτά πρέπει να τα εφαρμόσουμε σε κάποιον νοητό αντίπαλο, μετά να τα εφαρμόσουμε σε έναν πραγματικό αντίπαλο, μετά να γίνει πρακτική εξάσκηση με χρήση προστατευτικών μέσων για περισσότερο ρεαλισμό και στην συνέχεια να φτάσουμε στο τελικό στάδιο της επίθεσης με ένα μαχαίρι.
  • Η αντιμετώπιση μίας επίθεσης με μαχαίρι εντάσσεται σε μια ευρύτερη κατηγορία των επιθέσεων με αιχμηρά  αντικείμενα (edged weapons defense). Προτιμούμε λοιπόν να μιλήσουμε σε γενικότερα πλαίσια για να μην πάει ο νους του εκπαιδευόμενου μόνο στο κλασσικό μεγάλο μέγεθος ενός μαχαιριού διότι έτσι τελικά θα δημιουργηθεί εσφαλμένη εντύπωση στο υποσυνείδητό του.Το ίδιο μπορεί να κινδυνεύσει από μία επίθεση από ένα κατσαβίδι, μία φαλτσέτα, ένα μικρότερο μαχαίρι, ένα μπουκάλι μπύρας, το σουγιαδάκι ενός νυχοκόπτη , όπως και ένας σπασμένος σιδερένιος σωλήνας με αιχμηρή κατάληξη. Όλα αυτά λοιπόν τα μέσα επίθεσης έχουν περίπου την ίδια αντιμετώπιση από τεχνικής πλευράς. Η κι αν δεν έχουν,  μπορούν να κατηγοριοποιηθούν εκ νέου. Πάντως και πάλι λέμε ότι δεν θα πρέπει στις επιθέσεις με αιχμηρά αντικείμενα να σκεφτόμαστε μόνο ότι είναι ένα μαχαίρι εμφανέστατο και μεγάλο, και να στρέφεται όλη μας η εκπαίδευση σε αυτό το μαχαίρι. Η τακτική μας σκέψη όσον αφορά την αποφυγή πρέπει να είναι συγκεκριμένη και παρόμοια και στο αμυντικό μας οπλοστάσιο πρέπει να υπάρχει μια γκάμα τεχνικών η οποία αντιμετωπίζει τον κάθε τύπο επίθεσης. 
  • Η επίθεση με ένα μαχαίρι πολλές φορές μπορεί να υποτιμηθεί από τον αμυνόμενο γι’ αυτό και υπάρχουν πάρα πολλοί τραυματισμοί όταν μια τέτοια τύπου επίθεση λάβει χώρα. Η εσφαλμένη εντύπωση ότι μπορούμε να αντιμετωπίσουμε μια τέτοια κατάσταση εύκολα μπορεί να μας φέρει σε πολύ δεινή θέση. Γι’ αυτό το μόνο σίγουρο που μπορούμε να προτείνουμε είναι η εκπαίδευση. Η εκπαίδευση βιωμένη στο υποσυνείδητο, από εκπαιδευτές που συνεχώς εκπαιδεύονται και μετεκπαιδεύονται, και από εκπαιδευτές που έχουν εμπειρία από τέτοιες καταστάσεις. Και σε αυτό το σημείο  ανοίγεται ένα άλλο κεφάλαιο που αφορά την σωστή επιλογή του εκπαιδευτή στα αντικείμενα αυτά. Είναι λογικό πως όσο πιο εξαιρετική είναι μια κατάσταση τόσο πιο εξειδικευμένο και καταρτισμένο χρειαζόμαστε τον εκπαιδευτή. Και δεν θα μπορούσε να είναι και αλλιώς. Επειδή η σωστή επιλογή του εκπαιδευτή είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο, θα μιλήσουμε γι’ αυτό σε ξεχωριστό άρθρο.
  • «Δεν υπάρχει αποτελεσματική ύλη για αντιμετώπιση επιθέσεων μαχαιριών. Εάν συμπλακείς με αντίπαλο που κρατάει μαχαίρι σίγουρα θα τραυματιστείς. Δεν υπάρχει σωτηρία». Αυτά είναι λόγια που ακούμε συνήθως από ανθρώπους που ασχολούνται με τις πολεμικές τέχνες η και διάφορους «ειδικούς».

    Να επιχειρήσουμε να «ξεμπλέξουμε» λίγο την παραπάνω παράγραφο. Είναι βέβαιο ότι υπάρχει αποτελεσματική αντιμετώπιση μαχαιριών η οποία  τηρείται, διδάσκεται και προτείνεται σε όλες τις προηγούμενες αστυνομίες και στρατούς των χωρών. Είτε αυτό λέγεται Krav Maga  για τους δυτικούς είτε αυτό λέγεται systemα για τους Ανατολικούς είτε είναι ένα κράμα ύλης από την πολεμική τέχνη της εκάστοτε ασιατικής χώρας όπως επί παραδείγματι στην κορεατική αστυνομία διδάσκεται ταεκβοντό και το hapkido , στις Φιλιππίνες  το εθνικό τους σπορ στην ιαπωνική αστυνομία τζούντο και Καρατε κ.ο.κ. Όλα τα προγράμματα συντείνουν στο να έχουν συγκεκριμένη ύλη αντιμετώπισης επιθέσεων με μαχαίρια. Γι’ αυτό κι αξίζει τον κόπο να ασχοληθούμε με την εκμάθηση αυτών των τακτικών και τεχνικών.

    Το ότι αν συμπλακείς ότι θα τραυματιστείς εννοείται ότι είναι ενδεχόμενο. Στατιστικά από ανθρώπους που έχουν συμπλακεί με αντίπαλο κάποιον που κρατάει μαχαίρι κάποιοι δεν έχουν τραυματιστεί καθόλου στην προσπάθεια αυτοάμυνάς τους και αφοπλισμό του αντιπάλου, κάποιοι έχουν τραυματιστεί ελαφριά, κάποιοι έχουν τραυματιστεί βαριά, και η πιο άμυαλοι και αδαείς έχουν χάσει και τη ζωή τους. Η απλά έτυχε ο αντίπαλος τους να είναι πολύ πιο καλά καταρτισμένος. Αυτό όμως δεν ακυρώνει το εκάστοτε πρόγραμμα αντιμετώπισης επιθέσεων με αιχμηρά αντικείμενα και την εκπαιδευτική του αξία.

  • Να μιλήσουμε για τα μαχαίρια επειδή «πουλάει». Δυστυχώς συνηθίζεται κάποιοι να μιλούν για κάτι τόσο εξειδικευμένο επειδή απλά «πουλάει». Έτσι λοιπόν στην προσπάθεια μας να εντυπωσιάσουμε είναι πολύ εύκολο να πέσουμε στην παγίδα μεγάλων λαθών. Εκεί αναγκάζονται κάποιοι να γεννήσουν νέες τεχνικές και τακτικές οι οποίες όχι μόνο δεν είναι δοκιμασμένες αλλά  κινούνται μόνο στα πλαίσια της φαντασίας τους. Γίνεται λοιπόν για να εντυπωσιάσει ο εκπαιδευτής τον ενδιαφερόμενο όμως αυτό δυστυχώς μπορεί να κρύβει τεράστιους κινδύνους. Εκεί ο  εκπαιδευτής πρέπει να σκεφτεί με ήθος και σοβαρότητα για αυτά που παραθέτει γιατί πέρα από τις ευθύνες που εγείρονται από μία τέτοια διαδικασία υπάρχει και τεράστιο ηθικό θέμα. Εάν κάποιος εκπαιδευόμενος μπλέξει σε μια δύσκολη τέτοια κατάσταση και εφαρμόζοντας αυτά που έμαθε στη σχολή του, τα πράγματα δεν θα “δουλέψουν” έτσι όπως είχε εκπαιδευτεί, όπως θα επιθυμούσε και έτσι όπως τον έχουν διδάξει. Αυτή η τροπή θα τον οδηγήσει δυστυχώς σε τρεις δύσκολες και αναπάντεχες γι’αυτόν καταστάσεις. Ή μία είναι να χάσει τη ζωή του, ή να χάσει τη ζωή του κάποιο αγαπημένο πρόσωπο που θα βρεθεί μαζί του στο πεδίο της μάχης. Η άλλη κατάσταση είναι να φύγει με σοβαρούς τραυματισμούς, και η άλλη, η οποία είναι και μοιραία κατάσταση, είναι να πρέπει να δικαιολογήσει τα πάντα την δεύτερη φορά που θα καλεστεί να βιώσει το περιστατικό, που είναι οι αίθουσες των δικαστηρίων.
  • Οι νομικές ευθύνες λοιπόν που απορρέουν από οποιαδήποτε πράξη μας “εν αμύνει βρισκόμενοι” πρέπει, και πολύ ορθά πρέπει, να βασίζεται σε νόμιμα πλαίσια. Αυτοάμυνα είναι όταν μας χτυπήσουν να σηκώσουμε κι εμείς παραδείγματος χάρη μία καρέκλα που βρίσκεται δίπλα μας και να την ρίξουμε στο κεφάλι του επιτιθέμενου, αλλά πολύ εύκολα καταλαβαίνουμε ότι έχουμε υπερβεί τα όρια του νόμου και της άμυνας. Αυτό λοιπόν δυστυχώς θα μας οδηγήσει στην θέση του κατηγορουμένου. Δε λέμε σε καμία περίπτωση, ότι θα πρέπει να είμαστε ηττοπαθείς στη μάχη και να σκεφτόμαστε τις συνέπειες του νόμου και μόνο, διότι εκεί υπάρχει η άλλη «παγίδα» του  να οδηγηθούμε στην απραξία. Αλλά σίγουρα πρέπει να βαδίζουμε μέσα στα όρια νόμιμων πλαισίων. Και εδώ το πράγμα μπερδεύει επίσης και πάλι, όταν συγκεκριμένες σχολές προσπαθούν να εισάγουν ύλες οι οποίες δεν ανταποκρίνονται στα ελληνικά νομικά δεδομένα. Καθώς επίσης δεν ανταποκρίνεται η ύλη αυτή στα ελληνικά δεδομένα της εγκληματικότητας του σήμερα. Πρέπει να είμαστε ικανοί να δώσουμε λύσεις και προτάσεις ως βέλτιστες πρακτικές στα ελληνικά δεδομένα του «σήμερα». 
  • Όλα αυτά τα παραπάνω και σαν επίλογο θα μπορούσαμε να πούμε ότι όλες αυτές οι λεπτομέρειες κάνουν το αντικείμενο της αυτοάμυνας πάρα πολύ ενδιαφέρον, τουλάχιστον κατά την δική μας άποψη. Το πώς σχεδιάστηκε μία επίθεση, από ποιον εκτελέστηκε,  πώς εκτελέστηκε, πότε, πού και γιατί είναι ενδιαφέροντα στοιχεία τα οποία συνθέτουν το ιδιαίτερο πλάνο της εκάστοτε επίθεσης, η οποία για μας τους εκπαιδευτές έχει ιδιαίτερη εκπαιδευτική αξία. Έτσι συνεχώς αναβαθμιζόμαστε δουλεύοντας είτε σε φανταστικά σενάρια είτε ακόμα καλύτερα σε σενάρια τα οποία έχουν τύχει σε συμπολίτες μας και αξίζουν περαιτέρω σπουδής ούτως ώστε να μην ξανατύχει τουλάχιστον σε μας….
    To be continued…  

«So here we are»

Responding to your request, on the subject of the article “Dealing with knife attacks”, here is a small introduction:

“Let’s start from the End of the Story”. The subject of how to “deal with sharp objects” requires to start from the “End of the Story”, from the result, because in order for someone to be able to defend himself when attacked this way (sharp object/ knife), he has to have invested a lot of time in training on all the previous preparation phases of dealing with such a scenario of extreme situation. Phases which include amongst others: walking, defense positioning, falling down without injuring himself, learning responding to attacks as well as combining different strike techniques. These phases have to be firstly practiced on an “imaginary/ dummy” opponent and at a second stage on an actual one, followed by the stage of practical training with protective gear before reaching the final level of “attacking with a knife”.

The response to a knife attack falls into a broader category of attacks : “with edged weapons defense” and it is wise to address the subject on this base so that the trainee does not reach the conclusion that a classic knife attack is the only type covered by the training. The trainee is equally under thread regardless of the means of attack instrument: a screwdriver, a bevel, a smaller knife, a beer bottle, the tip of a nail clipper, as well as a broken iron pipe with a sharp end. So, all these means of attack have about the same technical approach and if not, they can be categorized again. The avoidance tactics must be specific and similar regardless of the attacking object, and in the defense arsenal there must be a range of techniques that deal with each type of attack.

A knife attack can often be underestimated by the defender resulting to extensive and many injuries, especially when the defender is under the false impression that a knife/sharp object attack can be dealt easily, as it can put the defender in a very dire position making the necessity of the training a must; It is known that training is experienced in the subconscious level of the human mind and it should be given by instructors who have a top level of knowledge and expertise and undergo continuous training on the subject. Choosing the right instructor is indeed another chapter of concern and it will be analyzed in a different article.

“There is no available manual with training material of to deal with knife attacks. If you engage with an opponent holding a knife you will definitely be injured. There is no salvation”. These are words we usually hear from people who are involved in martial arts or various “experts”.

An attempt to “untangle” the above paragraph, leads to the certainty that there is an effective way to respond to a knife attack, which is taught, recommended and followed by all the advanced level Police and Armies in the world. Whether it is called “Krav Maga”, “Systema” or it is a fusion of the Asian Martial Arts spectrum such as “TaeKwonDo”, “HapKiDo”, “Karate” etc., all training programs tend to follow a specific material and skilling techniques on this subject. So it is imperative to have a good understanding of these tactics and techniques.

Statistically, an engagement with an opponent holding a knife may potentially lead to a scenario in which at the end there is outcome of  an “escape with no injuries” or “ with minor/ serious traumas”, and/or “death”, as well as the scenario of “ facing a better trained opponent”. Regardless of the end result of an engagement scenario, the value of each training program of “attacks with sharp objects” should not to be neglected.

Unfortunately, the subject of “knives” is always a “hot selling” one. This leads non-experts’ attempts to fall into great mistakes as well as to lead them to the creation of “new techniques and tactics” which have not been tested, but also exist in the realm of their imagination. The use of such “new techniques and tactics” to impress the trainee can hide huge risks. In such cases (attack with knife) the instructor / trainer must abide to morality and seriousness of the subject because the implementation of his training, concerns both worlds that of actual consequences of his training and that of training ethics. The trainee may face situations where what he has been taught is not applicable in the real scenario and does not give the wished result. This move will unfortunately lead him to three difficult and unexpected situations namely of: i) loss of life (his/ beloved one/company in the battlefield), ii) serious injury or death of other party, iii) justification of his actions in lawsuits and courtrooms.

The legal responsibilities that arise from any  acts “on the defensive” must, and rightly so, be based on legal frameworks. The term “Self-defense” engulfs use of physical actions by the victim/ defendant to “answer” to an attack by picking up a chair for example, and throw it at the attacker’s head, but it is easily understood that such an action exceeds the limits of law and defense. Such an action unfortunately, will lead to legal measurements (accused). The lack of response/inaction to an attack should not be governed by the fear of Law, as the victim/ defendant is entitled to raise a defense always within the limits of rightful mindset of Law. Certain martial schools in Greece face two serious problems: i) The use of training which does not abide to Hellenic Laws and ii) the non-compatibility of these trainings with the today’s Greek criminal “profile”. So, t is mandatory to be able to provide suggestions and solutions which are feasible in the Greek reality.

Change of the epilogue:

The subject of “Dealing with knife attacks” is indeed quite important and vital when the moment arises. It requires training, skills, expertise, sound ethics and dedication from all parties involved. In addition to the above-mentioned, the instructor should be knowledgeable of the mindset of the Law and transmit the spirit of Law to the trainee. It is understood that the subject of “Dealing with knife attacks” requires a detailed plan of training which is feasible, adaptable and versatile.

So as a School of Martial Arts we are constantly upgrading our skills, adapting to the needs of our ever-demanding society and environment of work hoping that what we train will give the certainty of a positive result of survival of our trainees. How this is achieved, which techniques and methods are used, it is a subject that will be analyzed in a future article…

to be continued…

Σχετικά Άρθρα

Εγγραφείτε στη λίστα νέων μας.

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα Νέα της Σχολής & Προσφορές μας.